Hrana, ki se jo splača poskusiti Fitness TRAINER - imamo 3 leta izkušenj!

nedelja, 1. avgust 2010

13.del: VSE JE NAGRADA

Povezava v verigo

Učenje posameznih učnih členov kot so ... osnovni položaj, vodljivost, uleganje in ležanje, aportiranje skozi igro, preskoki, usmerjanje na daljavo, grizenje in spuščanje plena ..., ki smo jih obdelovali vsakega posebej
počasi začnemo povezovati v vedenjsko verigo. To lahko počnemo v vrstnem redu kot si vaje sledijo po izpitnem programu ali v povsem naključnem vrstnem redu (kar je še boljše), da mlademu psu prezgodaj ne vcepimo obvezne monotonosti ponavljanja. Najboljše je, da sestavimo vrstni red vedenjske verige kot narekuje posamezna konfiguracija terena, ki smo ga izbrali za trening vendar moramo paziti, da je "plenska razgibanost" vaj razporejena tako, da v psu želja po sodelovanju vseskozi narašča.

...
VZORČNI FILM ... Alphaa Reisenadler

Določene vaje so bolj STATIČNEGA ZNAČAJA (osnovni položaj, uleganje, ležanje, vodljivost) in jih lahko potrjujemo v glavnem s hrano, ker bi v primeru potrjevanja z igro (v sestavljanju vedenjske verige) vzele psu preveč energije in ga preveč dekoncentrirale ter s tem zameglile potrebno samokontrolo oz. poslušnost. Spet druge vaje, kot so aportiranje, preskoki, vaja naprej, grizenje plena ... so bolj DINAMIČNEGA ZNAČAJA in v psu že same po sebi vzbujajo večjo željo. V izpitnih IPO programih si vaje sledijo po napisanem pravilniku, ki določa najprej zelo dolgočasne vaje vodljivosti, sedenja, ležanja in šele zatem pridejo na vrsto bolj "vesele vaje".

... ...
Povezava vedenjske verige ... pri trinajstih (mesecih) - Alphaa

Pri mlademu psu je zato dobro razporediti vaje z močnejšo "plensko razgibanostjo" skozi celoten trening tako, da ga vseskozi držijo pri želji, ki sproti ne ugaša ... ampak narašča. Zgradba ozirom
a struktura treninga je lahko podobna toda zaporedje vaj naj se pretirano ne ponavlja, da v psu ne ustvarimo monotonega vzdušja, ker sčasoma povzroči upadanje želje ali celo prehitevanje dogodkov.

PREHITEVANJE DOGODKOV ...
je torej značilno za šablonsko ponavljajoče se treninge, ki so
si enaki kot jajce jajcu. Pes počasi že vnaprej ve' kateri učni člen sledi in dogaja se nam lahko, da iz miritvenih signalov ali "neučakanosti" pričakovanja pes začne prehitevati dogodke. Vaje začne izvajati površno in določeni učni členi izgubijo na kvaliteti, ker ... smo sami nastavili dolgočasno strukturo treninga. Zakaj? Ker se nam na monotonih šablonskih treningih (če jih že delamo) čisto PREVEČ MUDI! Bolj kot bi pes rad prehiteval dogodke - bolj moramo potrjevati pravilno izvedene posamezne najmanjše delčke učnih členov.


PRIMER: Odpoklic z mesta uleganja. Pes se na signal uleže, vodnik se vedno oddaljuje enako število korakov in končno sledi obrat vodnika. Pes je tačas ležal in bolj ali manj pozorno gledal odmikajočega se vodnika in ... čakal, da se bo zgodilo kaj bolj zanimivega. Vodnik se je končno ustavil (pes si je želel, da bi se čimprej), se končno obrnil in ... PREHITEVANJE DOGODKA!!! ... pes je vstal še preden ga je vodnik odpoklical zaradi:
  • naveličanosti do vsakokratnega monotonega ležanja
  • premočnih motečih dejavnikov
  • miritvenih signalov
  • neučakanosti pričakovanja oz. prevelike želje
  • neutrjenega ležanja
  • neposlušnosti
  • zaradi porušenega krdelnega razmerja
  • ker smo ga naučili, da naš obrat telesa pomeni že "znak za odpoklic"
Obrat vodnikovega telesa za 180" lahko pomeni za psa signal za odpoklic, če smo ga vedno poklicali zelo hitro za tem, ko smo se obrnili. To je seveda NAPAKA VODNIKA v ponavljajočem se treningu. Odpoklic moramo torej zadrževati s časovno različnimi intervali in vsakič, ko pes naredi nekaj "na pamet" se vrnemo k potrjevanju predhodnega učnega člena, v tem primeru discipline ležanja ... in ... odpoklica na tem treningu sploh več ne delamo! Gremo ta primer naprej. Recimo, da je pes počakal na odpoklic in veselo prišel do nas toda ... pred vodnikom se NI usedel in NI počakal na naš signal "poleg", da gre lahko v osnovni položaj ... temveč je samovoljnio odjadral sam od sebe okrog vodnika in se povrhu tega seveda še klavrno postavil.

Spet torej VODNIKOVA NAPAKA monotonega "brzinskega treninga", ko se nam je vedno preveč mudilo po prihodu psa
, ki smo ga takoj zatem vedno prestavili v osnovni položaj. Pes je svoj prihod počasi povezal s tem, da želimo po odpoklicu njegov avtomatski prehod v osn. položaj. To se je zgodilo zaradi tega, ker ga nismo izmenično predhodno potrjevali (vsaj s hrano) za usedanje pred vodnikom. Večkrat bi seveda ob usedanju pred nami lahko psa tudi direktno nagradili z igro, če to nismo storili že kar med samim tekom psa proti vodniku.

Kakorkoli ... na zgornjem "vzorčnem filmu" je lepo razvidna obdelava posameznih učnih členov s postopnim vstavljanjem le teh v vedenjsko verigo.


1.Najprej je prikazana igra prinašanja
predmetov ...
Na ravni podlagi z izmenično menjavo predmetov oziroma igrač p
rebudimo plenski nagon. Motivacija psičke temelji najprej izključno na igri brez vedenjskega pogojevanja. Se pravi, da vodnik na začetku v živali ustvarja samo nagon po plenu brez posebnih pričakovanj. To imenujemo "klasično pogojevanje". Žival se torej ne more upreti želji po ponovni igri, če ji je ta všeč.



2.Prinašanje preko ovire ...
K
o nagon naraste do te mere, da se je psička pripravljena tudi malo potruditi, da si prisluži met plenske nagrade šele lahko delno pogojujemo njeno samokontrolo. Takrat ji met plena preko ovire pomeni NAGRADO za predhodno samokontrolo svojega vedenja (in NE nalogo) ... zato se veselo "izstreli" prek ovire po plen in enostavno pride nazaj po ponovno igro. Z metom jo ... se pravi nagradimo točno takrat, ko svoje uleganje ali usedanje podredi našim pričakovanjem. To imenjemo torej "vedenjsko pogojevanje".



3.Sledi osvežitev točne pozicije osnovnega položaja ...
Tega lahko utrjujemo na ozki klopi tako, da pes nima možnosti
postrani usedanja. Hkrati s korakom nazaj popravljamo "višino poravnanega" usedanja glede na položaj vodnika. Ob vsaki točni prilagoditvi psa seveda za nagrado potrdimo s koščkom hrane. S količino dela ne pretiravamo. Namesto igre sledi nadaljevanje vedenjske verige z uleganjem.

4.Zatem sledi poravnano uleganje ...

Te
ga se je predhodno psička naučila na klopi, ki ne dovoljuje zleknjenega ležanja. Ležanje na tleh lahko sproti kdaj izkoristimo tudi za kasnejšo idealno pozicijo nakazovanja predmeta na sledi. To lahko utrjujemo s hrano v pokriti posodici, ki pomeni za psa "sekundarno nagrado" saj mora najprej počakati, da se vrnemo do njega in mu posodico odpremo.

5.Neobvezni preskok ...
Na tem mestu bi bila sicer že potrebna sprostitev z igro toda, ker sledi prehod dela na drugo stran ograje je psička potrjena že s preskokom. Vidi se, da je psička iz lastne želje in zabave preskočila točno preko skakaln
ice čeprav bi lahko prišla na drugo stran kjerkoli drugje.

...
VZORČNI FILM ... Astorr Reisenadler

6.Poravnava osnovnega položaja in delčki vodljivosti ...

Ob "štartnem količku" na drugi strani sledi potrditev to
čnega in poravnanega osnovnega položaja zato, da pes poveže količek z nagrado. Sledijo kratki ... a čimbolj točni delčki proste vodljivosti s sprotnim potrjevanjem s hrano. Veliko bolj kot količina je pomemben kriterij dela.

7.Vaja "naprej" oz. reviranje ...
Po dolgočasni vodljivosti je prava sprostitev za psa ... vendar to željo lahko že vnovčimo za "VEDENJSKO POGOJEVANJE". Vajo torej pes dobi le ZA NAGRADO in sicer za čimbolj točno spremljanje vodnika. Kot viden orientir lahko postavimo kar revir in ob
enem je to potrditev sicer zelo podobne vaje ciljnega usmerjanja na daljavo pri kasnejših vajah obrambe oziroma pri reviranju.

...
VZORČNI FILM ... Alyx Reisenadler

8.Učenje posameznih učnih členov pri vajah obrambe ...
Ko pes spozna način učenja skozi nagrado in igro mu nima smisla predstavljati drugačnega načina pri katerikoli od disciplin ali športov
. Vse delamo na enak princip kot ga že pozna ... le s to razliko, da ga učimo drugačne vaje. Spet je torej predpogoj ustvarjena želja po plenu in nato sledi pogojevanje nagrade z disciplino in samokontrolo. S pravočasnimi potrditvami dosežemo oblikovanje vedenja v željeni smeri.

CILJ JE DOSEŽEN!
Psi izvajajo posamezne učne člene veselo, čedalje bolj samostojno in energično, jih povezujejo z lastno koristjo in nagrado ter se sproti učijo samokontrole kar vodi v AKTIVNO
PODREJENOST svojemu vodji.

Z LEVE ... Alyx, Arcas, Astorr, Alphaa

Nikta & 4xA+D